Aqua Maris Sens

• Läkemedel

Aqua Maris används för att behandla olika skador på näsgångens slemyta - rinit och andra patologier. Läkemedlet produceras av det välkända läkemedelsföretaget "Jadran", som har sitt huvudkontor i Kroatien. Det farmakologiska preparatet är baserat på det kristallklara vattnet i Adriatiska havet, som är känt för sina läkande egenskaper. Havsvattnet som används för att framställa nässpray från Aqua Maris extraheras i Velebit-området, borta från industriföretag och stadens liv. Intaget av havsvatten som används vid produktion av nässprayen Aqua Maris utförs på ett djup av minst 5 m - det är på detta djup att vattnet är helt rent, det innehåller inga skadliga ämnen och kemiska komponenter. Som ett resultat - en positiv, återställande effekt på slemhinnorna och barkhinnorna.

Sammansättningen av Aqua Maris

Aqua Maris näsavsugare innehåller en enorm mängd användbara ämnen och komponenter:

• Saltvatten från Adriatiska havet.
  • dexpantenol.
  • Ectoin.
  • E-vitamin.
  • Eteriska oljor av italiensk immortelle och myrt.

Näddroppar Aqua Maris presenteras på den farmakologiska marknaden i form av flaskor utrustade med speciella munstycken avsedda att införas i näshålarna. Läkemedlet hjälper till att upprätthålla det normala anatomiska tillståndet i slemvävnad i näsofarynx, minskar produktionen av slemhinnor, lindrar manifestationerna av puffiness och inflammation.

farmakologisk effekt

Aqua Maris nässpray använder vatten från Adriatiska havet. Det föras in i ett isotoniskt tillstånd och behandlas också med en speciell bakteriologisk ultrafiltreringsmetod. Tack vare denna procedur, rengörs vätskan fullständigt från alla bakterier och mikroorganismer, liksom andra skadliga föroreningar. Detta gör att du kan mätta vätskan med användbara mineraler - magnesium, natrium, kalcium, klor. Totalt innehåller nässprayen Aqua Maris mer än 80 vitaminer och mineraler som är användbara för människokroppen..

De främsta fördelarna med nässprayen Aqua Maris:

• salt och jod närvarande i sammansättningen av havsvatten hämmar utvecklingen av den inflammatoriska processen, minskar manifestationerna av inflammation och bidrar också till förstörelsen av patogener;
  • kalium och magnesium bekämpar effektivt slem och främmande mikroorganismer inuti näspassagen;
  • renat vatten från normaliserar tillståndet i cellerna i sinusslemhinnan, vilket förbättrar andningsaktiviteten;
  • selen och zink, som ingår i nässprayen Aqua Maris, ökar nivån på kroppens immunitet och hjälper också till att förbättra försvaret för den oberoende kampen mot nasopharynx mot olika virus och patogener.

Instruktionen för nässprayen Aqua Maris classic betonar att den har en uttalad antiinflammatorisk och antiseptisk effekt, främjar eliminering av avfallsprodukter av patogena bakterier, samt en ökning av effektiviteten hos andra läkemedel som används för att behandla patologier i andningsorganen..

Indikationer för användning av Aqua Maris

Aqua Maris nässpray, den instruktion som krävs för bekännelse av patienter, används för att behandla sjukdomar i slemytan i nässlangarna och struphuvudet.

De viktigaste indikationerna för användning av en nässpray:

• rinit.
  • Förhindrande av förkylningar.
  • Förebyggande av allergisk inflammation i slemhinnorna i näsan och struphuvudet.
  • Ökad torrhet i nässlemhinnan.
  • Avlägsnande av damm och allergenrester från bihålorna.
  • Infektionssjukdomar i paranasala bihålor och näshålighet.
  • Desinficera behandling av näsvägarna efter olika typer av operationer.
  • polyper.
  • Bihåleinflammation.
  • För att förhindra influensa under höst-vinterperioden.

Aqua Maris nässpray används både för behandling och för att förebygga olika sjukdomar som orsakas av patologier i ENT-organen.

Kontraindikationer att använda

Aqua Maris näsbricka används ofta för att behandla rinit och allergiska sjukdomar som påverkar näsgångens slemhinne. Men trots alla dess många fördelar har det farmakologiska läkemedlet också flera kontraindikationer för användning. Läkemedlet rekommenderas starkt inte för användning i följande fall:

• en allergisk reaktion eller individuell intolerans mot de aktiva ingredienserna som utgör medicinen;
  • godartade eller maligna neoplasmer i näshålan;
  • frekventa näsblödningar;
  • fullständig hindring av nässlangarna.

I sådana fall är det bäst att överge användningen av läkemedlet och ersätta det med ett läkemedel med en liknande handlingsprincip..

Den farmaceutiska linjen Aqua Maris erbjuder flera rader med nässprayar designade för olika ändamål och åldersgrupper. De mest populära produkterna från Aqua Maris:

Alla läkemedel från dessa serier har sina egna indikationer och funktioner som måste komma ihåg innan man använder ett farmakologiskt medel..

Aqua Maris Norm

Aqua Maris Normal nässpray är ett läkemedel formulerat på basis av en isotonisk lösning av Adriatiska havet. Det används för att behandla inflammatoriska sjukdomar i nässlangarna, akut och kronisk rinit, bihåleinflammation och adenoider. Denna serie av nässprutor används också för att rena bihålorna från dammpartiklar, cigarettrök, allergener. Aqua Maris Norm Spray hjälper till att desinficera slemytorna i nasopharynx efter olika kirurgiska ingrepp.

Användningsinstruktioner

Appliceringsmetod: det rekommenderas att skölja nässlangarna med Aqua Maris Norm-spray 5-6 gånger under dagen, i syfte att förebygga - 2-3 gånger om dagen. Längden på sprutan är inte begränsad.

Aqua Maris Sens

Sens - Aqua Maris näsdroppar för barn och vuxna, som innehåller spårelement och användbara havssalt. Ett särdrag i denna serie läkemedel är närvaron av en unik molekyl som kallas ectoine. Denna speciella substans med kraftfulla antiinflammatoriska egenskaper skyddar på ett tillförlitligt sätt slemhinnan i nasofaryngeal. Aqua Maris Sens påskyndar också återhämtningen av inflammerade vävnader.

De viktigaste indikationerna för användning av Aqua Maris Sens-spray:

• eliminerar symptomen på allergisk rinit - nästoppning, nysningar, klåda och brännande;
  • skyddar slemhinneceller från de negativa effekterna av damm, rök och andra allergiska faktorer;
  • används som förebyggande av rinit.

Användningsinstruktioner

Appliceringsmetod: Aqua Maris Sens nässpray bör injiceras 1-2 gånger i bihålorna två gånger om dagen. I vissa fall kan läkemedlet användas tre gånger om dagen..

Aqua Maris stark

Stark - Aqua Maris nässpray, bruksanvisningen som bekräftar kompositionens höga effektivitet och naturlighet. Verktyget rekommenderas för att eliminera den ökade torrheten hos slemytorna i näspassagerna. Sprej från Strong-serien är oundgänglig för personer vars andningsorgan utsätts för aggressiva miljöfaktorer - förorenad luft, cigarettrök, bil- och industrigaser. Aqua Maris Strong används i stor utsträckning för behandling och förebyggande av inflammatoriska processer i nasopharynx, vasomotorisk och allergisk rinit, samt för att påskynda regenereringen av slemhinnorna i näsan.

Användningsinstruktioner

Användningsmetod: för barn och vuxna patienter rekommenderas att droppa drogen 2 droppar 3-4 gånger om dagen. Terapitid - 14 dagar.

Aqua Maris Ectoin

Aqua Maris nässpray för barn och vuxna från Ectoin-serien är utformade för att eliminera symptomen på allergisk rinit, såväl som för att snabbt återställa slemhinnepitel efter operation. Förutom den aktiva komponenten i ectoine innehåller det farmakologiska medlet en isotonisk lösning av havssalter. Ektoinmolekyler erhållna från mikroorganismer bildar en speciell skyddande beläggning på väggarna i näspassagerna, som skyddar vävnader från de skadliga effekterna av allergener. Detta hjälper till att hämma den fortsatta utvecklingen av allergisk rinit..

Användningsinstruktioner

Användningsmetod: Aqua Maris Ectoin nässpray är godkänd för användning från barn från 2 år. För behandling injiceras 1-2 droppar i varje näsborr, frekvensen av användning är 3-4 gånger om dagen.

Vattenburk för att skölja näsan Aqua Maris

Aqua Maris klassiska nässpray finns också i form av en speciell anordning för att tvätta näsbotten. Denna uppsättning består av en bekväm 330 ml burk och 30 havssalt påsar.

Indikationer för användning:

• akut rinit;
  • allergisk rinit;
  • personer som lider av ökad torrhet i näspassagerna;
  • bihåleinflammation, etnoidit, bihåleinflammation;
  • efter operation på paranasala bihålor;
  • förebyggande av influensa och ARVI.

Apparaten för tvättning är också avsedd för hygien hos näsa-bihulorna, rengöring från skorpor, hus- och gatdamm..

Användningsinstruktioner

Användningsmetod: Häll havssalt i enheten och häll det med något kylt kokt vatten så att det når det angivna märket. Därefter placeras de ovanför badkaret eller diskhon, lutar huvudet åt sidan och häll medicinen i tur och ordning i varje näsborr. Du behöver inte göra några ansträngningar för att göra detta, saltlösningen hälls på egen hand. Aqua Maris är godkänd för användning under graviditet och amning, det har inga kontraindikationer och orsakar inte biverkningar.

Aqua Maris Plus

Aqua Maris Plus är en nässpray som innehåller vatten från Adriatiska havet och dexpanthenol. Det är dessa komponenter som ger antiinflammatorisk, mjukgörande och fuktgivande effekt..

Indikationer för användning av Aqua Maris Plus är behandling av atrofiska och inflammatoriska sjukdomar i nasopharynx, återställande av slemhinnan efter operation, samt hygien och nasal hydrering. Godkänd för användning av gravida och ammande kvinnor.

Användningsinstruktioner

Användning: för barn från 1 till 7 år injiceras 2 droppar av läkemedlet 4 gånger om dagen, för ungdomar och vuxna - 4 till 8 gånger om dagen, beroende på sjukdomens svårighetsgrad.

Aqua Maris barn

Aqua Maris för barn är en naturlig lösning av havsvatten som innehåller användbara mineraler. Liksom andra Aqua Maris nässprej används babyprodukten ofta för behandling och förebyggande av rinit, adenoidit och andra akuta och kroniska sjukdomar..

Användningsinstruktioner

Läkemedlet är förbjudet för användning vid behandling av barn under 12 månaders ålder. För äldre patienter rekommenderas det att injicera 2 droppar Aqua Maris 1-3 gånger om dagen.

Aqua Maris Baby

Nässpray rekommenderas för behandling av allergisk och smittsam rinit hos barn från 1 års ålder.

Användningsinstruktioner

Det är mest bekvämt att skölja barnets näsa medan du ligger ner och vrider barnets huvud åt sidan. Under 2-4 sekunder måste du skölja varje näsborr, sedan höja barnet och låta honom blåsa i näsan.